Tip: Presentatie geven is topsport

Vind je spreken in het openbaar spannend?

Ik zat tijdens een atletiek toernooi een hoogspringer te observeren. Een uur voordat hij aan de beurt was, zag ik hem bezig met zijn voorbereidingen. Met zijn ogen gesloten beeldde hij zijn gang naar de lat uit, iedere beweging vastleggend. En hij bleef dit herhalen alsof hij een softwareprogramma aan het schrijven was voor een robot die de sprong zou moeten uitvoeren. Net zolang totdat hij alle actie- en reactiepatronen had vastgelegd. De hoogspringer heeft de sprong al 199 keer mentaal doorlopen, voordat hij die ene sprong maakt. Hij speelt de video net zolang af totdat hij een goed gevoel heeft. Ik moest denken aan de tijd dat ik zelf enorme spanning ervoer als ik presentaties moest geven.
Mentale film
Ik heb zelf de angst overwonnen door de visualisatietechniek van topsporters eigen te maken. En alle patronen door te nemen. Voor mij was deze mentale voorbereiding een goede warming-up. Het gaat vaak over geanticipeerde scenario’s. Positief anticiperen geeft rust! Door het mentaal inbeelden van een toekomstige uitdagende situatie en deze te ervaren alsof het live is, raak je al vertrouwd. Het brein heeft het al meegemaakt.
Nu jij, het proces gaat als volgt: Sluit de ogen maar eens.
Neem jezelf waar, maak je een voorstelling van jouw ‘ik’ in de situatie, probeer het te visualiseren alsof je door een raam naar jezelf staat te kijken; Je ‘ik’ straalt kracht en vertrouwen uit, je bent jouw angsten de baas. Je ervaart een gevoel van evenwicht en kalmte. Vervolgens:

  • Zie jezelf, je hebt een waardige houding; sprekende gebaren, je mimiek en beweging versterken de boodschap.
  • Je hoort je stem, klank, intonatie, variatie, de klemtonen.
  • Nu ben je  jezelf volledig bewust van de krachten die je gaat inzetten om de gebeurtenis succesvol te laten verlopen. Al je negatieve overtuigingen en ervaringen verbleken!
  • Zie hoe adequaat je omgaat met lastige vragen, autoriteit, afstandelijkheid, weerstand, tegenwerpingen.
  • Je bent je volledig bewust van jouw unieke kwaliteit en kracht die jou helpt om je doel te bereiken.
  • Werk net zo lang totdat je jouw succesfilm hebt geregisseerd.

Vervolgens produceer je een positieve lijfspreuk als: ik heb lef, ik voel me veilig, ik heb mijzelf onder controle, ik ben moedig. Ik weet dat ik het kan. Neem de situatie door net zo lang totdat je tevreden bent.
Slot: Rek jezelf uit en strek je ledematen. Bal je vuisten drie maal, sta op en beweeg.
Veel succes.