moody

wat je uitstraalt heeft een boomerang effect

Impact
Uitgerekend op het moment dat jij de indruk wilt maken dat je iemand bent die wat te melden heeft, het beluisteren waard is, of gezag wilt uitstralen, of je team wilt overtuigen van je visie of ideeën, word je gehinderd door negatieve gevoelens of voel je je somber. En helaas, dat straal je uit!

Het effect van onze non-verbale communicatie
We weten dat lichaamshouding voor minstens 50% communiceert hoe jij op enig moment in het leven staat.

Somber
Ben je wat somber, dan kijk je misschien naar de grond, helt je hoofd wat naar voren, hangen je schouders neerwaarts en is de borst ingetrokken, waardoor je korter en oppervlakkiger ademhaalt, met als gevolg dat je stem zwakker klinkt. Misschien beweeg je ook trager. Het is ook van je gezicht af te lezen. De stand van de wenkbrauwen, de ogen zijn open of dichtgeknepen, de mondhoeken hangen slap.

Effect
Je houding heeft natuurlijk ook een effect op de omgeving. “Gaat het wel goed?” of: “Wat kijk je somber, gespannen of chagrijnig. Of: “Geloof je er nog in?” Enzovoort, enzovoort.

Optimistisch
Wanneer je optimistisch bent, loop je te stralen, staat je hoofd rechtop, is de positie van je schouders open en naar achteren, de borstkast wijst naar voren, en je bewegingen zijn sneller of fermer. Je straalt een houding uit van: mij kan niets gebeuren.

Tip: Verander je houding en gedrag, en het effect zal volgen.
Het is een keuze!

In mijn vorige blog over de “power walk”, gaf ik je de tip hoe je een sombere stemming kunt transformeren door een verandering in je houding en beweging. Niet gelezen? Lees meer.

Zelfreflectie
Vandaag nodig ik je uit om af en toe eens stil te staan bij je lichaamshouding, op het moment wanneer je negatieve gevoelens beleeft.
Als je constateert dat je schouders hangen, je blik somberheid uitstraalt, je spieren gespannen zijn, ga dan eens bewust de spieren ontspannen. Laat de spanning bij iedere uitademing los, ook de gedachten in je hoofd.

De verandering
Hoe kun je negatieve gevoelens transformeren naar positieve gevoelens?
Antwoord: gebruik je verbeeldingskracht.
Roep een herinnering op waarbij jij je vrolijk, blij, gelukkig voelde. Of een speciaal gevoel van waardering, liefde of vriendschap voor iemand voelde. Of een mooie plek in de natuur.
Denk eens aan een mooie herinnering in je leven. Zie de situatie weer helder voor ogen. Wat voelde je toen?

Denk niet langer aan de situatie terug, maar beleef het gevoel opnieuw. Ga in je verbeelding, in die mooie ervaring van toen zitten. Voel de blijheid weer levendig. Herbeleef en ervaar alle positieve gevoelens zo bewust mogelijk. Ga rechtop staan, open je schouders, en borstkast en beweeg ferm. Merk de transformatie op.

Ik wens je een prettige dag.