humeurig en gestresst

Ik start ‘s morgens met NPO Radio 4 op de achtergrond en luisterde hedenochtend naar het nummer ‘Fragile’ van Sting. Nu vertolkt door Quator Èbène. Het inspireerde mij om dit artikel te schrijven. Dat gaat over hoe kwetsbaar maar ook hoe veerkrachtig we kunnen zijn en dat zelf kunnen creëren.

Of je nu werknemer, werkgever of ondernemer bent, velen van ons worden momenteel uitgedaagd om ons aan te passen aan de huidige situatie. En aan veranderingen op het gebied van relaties, werk-/financiële-/inkomens- zekerheid. Onzekerheid kan effect hebben op je humeur. Mensen zeggen dat ze zich nu vooral gespannen, prikkelbaar, angstig en eenzaam voelen. 


De opPEP methode 
Misschien heb je momenteel last van negatieve emoties doordat je geconfronteerd wordt met teleurstellingen, tegenslagen, twijfels of onzekerheden.

Sommigen ervaren dat het lontje korter wordt en worden sneller kwaad. Een ander wordt passief en trekt zich terug, terwijl een ander snoeihard gaat werken. De reactie hierop maakt mensen uniek. 

Een van de dingen die kunnen helpen om te voorkomen dat emoties ons gedrag negatief gaan bepalen, en ons welbevinden of succes in de weg kunnen staan is: ga dagelijks 1 kwartier schrijven en voorkom zo dat bijvoorbeeld de vulkaan zal uitbarsten of jij verkrampt.

De kracht van schrijven is groot. Wie zijn gevoelens van zich af kan schrijven staat stabieler in het leven en ontwikkelt bovendien groter zelfinzicht. Regelmatig schrijven kan namelijk een enorm positieve uitwerking hebben op je stemming. 

Mijn coachpraktijk bestaat inmiddels ruim 24 jaar en momenteel is het versterken van de individuele veerkracht bij zo’n 50% van mijn cliënten een onderdeel van hun coach traject.

Omdat je met versterkte veerkracht een handvat hebt waarop je altijd kunt terugvallen in moeilijke tijden. En dat gun ik jou nu ook. Vandaar dit artikel.

Mijn persoonlijke Top 3 rituelen die mijn veerkracht versterken zijn:  Schrijven, Mediteren, Wandelen. Dit was mijn remedie tijdens een crisis waar ik 7 jaar geleden zelf in zat. 

Schrijven is een proces van humeur management

Om ervoor te zorgen dat je mentaal en emotioneel in goede conditie blijft, is het van belang dat je regelmatig je geest opruimt, ordent, en ‘geestelijke afval’ te dumpen. Zo kunnen gevoelens van angst, spanning, somberheid verminderen. En door te schrijven kom je ook uit je hoofd. Je neemt er letterlijk afstand van. 

Waarom is schrijven zo verhelderend of transformerend? 

Omdat je antwoorden krijgt op bepaalde vragen of tot nieuwe ideeën komt. Schrijven helpt om gedachten en gebeurtenissen vanuit een ruimer perspectief te bekijken. Door te schrijven maak je ze objectief waardoor je ze van een gezonde afstand kunt bekijken.

Als je bijvoorbeeld dagelijks in een dagboek schrijft hoe je je voelt of over gebeurtenissen, dan kom je met allerlei stemmingen tot klaarheid.

Het bijhouden van een dagboek is een goede manier om je gedachten en gevoelens vast te leggen. Met name over gebeurtenissen die je leven bepalen.

Je verandert op deze manier je stemming van binnenuit

En, het is een goede Piekerstrategie

Het zorgt voor een ordening der dingen en maakt het overzichtelijk. Wanneer we rustig en helder kunnen denken, vermindert het piekeren . Vanuit de rust die je innerlijk verkrijgt, weet je wat er te doen staat.

Misschien zeg je: “oh, maar dat weet ik al lang”, maar neem je ook de tijd om het zelf te ervaren? Doe je het ook? 

Gratis oefening

Schrijf 8 – 10 minuten lang alles wat je denkt en in je opkomt. Zonder te letten op wat er uit je pen komt. Misschien denk je: ik ben onrustig, ik ben niet gemotiveerd, moet dit nu? Of, ik ben chagrijnig, en zit niet goed in mijn vel. 

Schrijf over hoe het met je gaat of over een gebeurtenis, ervaar wat je je voelt. Besteed ook aandacht aan iets waar je dankbaar voor bent, dat wel goed gaat. 

Spinoza zei ooit: “klaag en huil niet. Word niet verontwaardigd. Begrijp!” 

En dat is naar mijn mening waar schrijven voor zorgt, dat we dingen beter gaan begrijpen. 

De les die we hiervan kunnen leren is: het is belangrijk dat we onze moeilijke gevoelens bevrijden.

Mijn advies: als je momenteel regelmatig last hebt van spanning, sterke emoties, ga gedurende 4 dagen, 15 minuten lang maar eens schrijven. 

Als ik deze opdracht aan mijn cliënten geef dan hoor ik dat er daarna ruimte ontstaat voor optimisme. Dus schrijf jezelf Veerkrachtig. Ik wens je veel succes. 

Oh ja, nog 1 tip. schrijf gewoon. Je hoeft er niet voor in de stemming te zijn. De grap is dat je humeur hierdoor positief kan veranderen.

Meer weten hoe je op een goede manier door deze tijd kunt navigeren?
Lees hier verder of zoek contact.

Eén reactie

  1. Fijne tips, hier kan ik echt wat mee. Want inderdaad, ik weet dat het goed voor me is maar het ook echt doen is een tweede…..
    Bedankt voor deze reminder en stok achter de deur. Groetjes

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *