Hoe jij – vrouw halverwege je carrière – je het beste staande kunt houden in een stressvolle periode

 

zelf ontplooiing

Speciaal voor ambitieuze vrouwen die een verantwoordelijke rol hebben, en halverwege hun carrière vastlopen en dit sneller willen oplossen.


‘Je bent vrouw, slim, hebt een goede opleiding gevolgd, je hebt ambities en wilt iets betekenen in je carrière, maar halverwege je carrière dreig je onder invloed van stress of onzekerheid toch onderuit te gaan.’ 

Veel vrouwen die hard gewerkt hebben om aan de top te komen en daar al een heel aantal jaren staan, herkennen dit.  Jij ook? Vrouwen die zichzelf hierin herkennen ervaren door opkomende onzekerheid over zichzelf of het werk, minder energie. Sommigen gaan gebukt onder lichamelijke veranderingen die bij de leeftijdsfase rond de 45  horen. Ze vragen zich af: ‘heeft dit persoonlijke of werkgerelateerde oorzaken, of is het de overgang?” Nee, je kunt niet alles op de overgang gooien. Dat zou betekenen dat je achterover kan leunen en afwachten tot de overgang voorbij is. Dat is niet waarom je al die jaren op topsnelheid en onder hoge druk gewerkt hebt.

 

Je wilt van deze gevoelens af, het liefst Nu.

Of zoals Joan zei: “Vanaf nu wil ik het onder mijn eigen voorwaarden doen. Zowel wát als de manier waarop.“ Het allerbelangrijkste is te realiseren dat dit een cyclus is en gelukkig weer voorbij gaat. Tenminste als je weet hoe je stress kunt hanteren in stressvolle periode.

Met dit Blog helpen we je graag om:

    • De signalen van overmatige stress te herkennen.
    • De oorzaken van je stress in kaart te te brengen.
    • De stappen die je kunt ondernemen om deze stress te doorbreken.

Er zijn drie type signalen:

Lichamelijke signalen en klachten

 Verhoogde bloeddruk  Spierpijn en verhoogde spierspanning
 Duizeligheid  Hoofdpijn
 Slapeloosheid  Lichamelijke vermoeidheid
 Lage rugpijn  Maag-en darmstoornissen

Psychische signalen

 Gespannenheid  Rusteloosheid en gejaagdheid
 Geestelijke vermoeidheid en lusteloosheid  Somberheid en neerslachtigheid
 Veminderde draagkracht  Machteloosheid

 Gedragsmatige signalen

 Verminderde productiviteit  Te veel eten
 Toenemend alcoholgebruik  Toenemend gebruik van medicijnen
 Denk-en concentratiestoornissen, piekeren, malen  Zich terugtrekken uit sociale contacten (collega’s, klanten)
 Druk zijn en veel praten  Niet kunnen genieten of ontspannen
 Toenemend klagen en verwijten, cynisme, verbittering.     Ontwikkelen  van een afstandelijke houding naar baas en collega’s en/of klanten

Mogelijke oorzaken:  

  1. De omgeving *Tegenwerkingen op de werkvloer.  *Complexe werkrelaties. *Disbalans in je leven tussen werk en privé.  *Veranderend toekomstperspectief. 
  2. Je persoonlijkheidsstructuur:  *Persoonlijke onzekerheid waardoor: -je te dienstbaar bent ingesteld -je teveel ontzag hebt voor gezag -je té loyaal bent  -geen ‘nee’ kunt zeggen.
  3. Emotionele disbalans:  -Kan veroorzaakt worden door hormoonverandering in deze leeftijdsfase,  -of door een heftige of ingrijpende gebeurtenis in je leven.  

In de praktijk

Hoe complexe werkrelaties invloed hebben op je stresslevel zagen we bij Joan: Op het moment dat ze bij ons kwam was ze er helemaal klaar mee. Ze had een prachtige carrière, gaf lezingen op congressen over de hele wereld over haar onderzoek en haar doorbraken op dat gebied. Ze werkte met veel plezier en had een enorme drive om dat wat ze wilde, gedaan te krijgen op haar vakgebied. Toch overwoog ze om haar leven drastisch om te gooien.

Waarom? 

*Joan ging gebukt onder een grote mate van stress en heftige gevoelens van onzekerheid. Ze vond het moeilijk de stress te hanteren in deze stressvolle periode. Ze was vastgelopen door complexe werkrelaties.

Ze overwoog een carrièreswitch.

Collega’s die in haar beleving een machtsblok vormden. Ze had het gevoel dat ze tegenover haar stonden in plaats van naast en achter haar. En dat ondanks haar grote verdiensten. Ze ervoer de samenwerking als zeer onprettig. Ze werd eerder buitengesloten dan betrokken. Ze vond de omgeving verstikkend en kwam klem te zittenZe zag maar 1 uitweg: weg, het roer omgooien. Achteraf gezien puur vanuit onmacht. We hebben als eerste de oorzaken en de gevolgen van haar stress in kaart gebracht. Daarna heb ik haar zelf oplossingen laten bedenken voor deze problemen en hoe ze met de  situatie omging.  Terugblikkend op haar ontwikkelingsproces heeft ze nieuwe manieren gevonden om moeilijke situaties in haar voordeel om te buigen. Zij heeft zich persoonlijk ontwikkeld door nieuwe inzichten en vaardigheden die haar hebben geholpen om een weg te vinden in een complexe situatie waarvoor geen gemakkelijke oplossing leek te bestaan. En nu, na het boeken van een aantal overwinningen op zichzelf, is haar wereld 180 graden omgedraaid. 

Ze is weer opgestaan en achter zichzelf gaan staan.

Door onze gesprekken, opdrachten en oefeningen is ze inmiddels mentaal en emotioneel robuuster geworden, waardoor ze haar mannetje staat in een masculiene setting.  Met herwonnen zelfvertrouwen en geloof in zichzelf, heeft ze de situatie weer naar haar hand kunnen zetten. 

Ze heeft geleerd als vrouw professioneel en succesvol te kunnen zijn in een masculiene wereld.

Haar conclusie: “Ik heb weer de moed, het vertrouwen en het vermogen om de dingen te veranderen die ik wil veranderen waardoor ik het gevoel heb dat ik de touwtjes weer in handen heb. En de regie te pakken onder moeilijke omstandigheden of ongewenste situaties.” “Ik ben gereed” Ieder coach gesprek rondde ik af met de vraag: “ben je gereed?” en “heb je genoeg gereedschap?” Door de coaching bracht ik haar in gereedheid om de zelfbedachte oplossingen uit te voeren en kon ze te allen tijde bellen voor ondersteuning en tips. Terwijl ze eerst een situatie het liefst wilde vermijden, haalde ze nu de buit voor zichzelf binnen. 

Je kunt de omgeving niet veranderen maar jezelf wel. Dat is wat coaching met je doet

Bij *An was het een mentale oorzaak: een diepe persoonlijke onzekerheid. Voordat An opbrandde, had zij jarenlang met veel inzet gewerkt.  In feite flirtte ze al veel langer met burn-out klachten, maar negeerde de signalen. Ze was een enorme streber die maar 1 ding wilde: succes en erkenning en om dit te bereiken moest ze langdurige presteren. Dag en nacht. Zelfs ‘s nachts las ze de berichten op haar telefoon die naast haar bed lag, en reageerde op de belangrijkste berichten. Zij was veel te lang over haar grenzen heengegaan met stress, rugklachten, kort lontje, slaapproblemen, last van vermoeidheid en weinig energie als gevolg.  Voorheen was zij nooit ziek. Nu kreeg ze de ene griep na de andere. Ook begon ze te merken dat zij de grip op dingen verloor en af en toe tegen mensen uitviel. Zij had maar 1 verlangen: haar werk onderbreken, de tijd nemen voor rust en herstel en goed voor zichzelf zorgen. Ook hier hebben we eerst de oorzaken in kaart gebracht: de grootste blokkade was haar persoonlijke onzekerheid. 

Het gevolg: nooit tevreden over haar prestaties

En nooit het gevoel had dat ze kon voldoen aan de verwachtingen. En als ze een keer voelde dat ze ‘nee’ moest zeggen werd ze gecorrigeerd door een schuldgevoel. Toen ze bij ons kwam was ze uitgeput en twijfelde ze ernstig over haar capaciteiten.   Inmiddels is ze dankzij de coaching weer hersteld van haar burn-out. Bij aanvang streefde zij ernaar om haar normale bezigheden zo snel mogelijk weer op te pakken. Maar gelukkig accepteerde ze dat herstellen in kleine stapjes gaat in plaats van met sprongen.En heeft ze hiervoor de tijd genomen. Wetende als ze dat niet zou doen en echt een burnout zou krijgen dat ze nog veel langer uit de roulatie zou zijn. Wat voor haar zowel grote persoonlijke als financiële gevolgen zou hebben. Dat laatste geldt ook voor de organisatie.

Preventie is de essentie

Wij zien dat stress en burn-out klachten de laatste jaren een serieuzere rol is gaan spelen. Er wordt veel van mensen gevraagd. Volgens TNO zit ongeveer zestien procent van de werkende mensen tegen een burn-out aan. Wanneer iemand ‘onverwacht’ een burn-out krijgt, volgt er vaak een lange fase van herstel. Dit is te voorkomen door zelf de signalen serieus te nemen. En meteen aan de bel te trekken bij je werkgever. “Voorkomen is beter dan genezen.”  

Wat kun je doen?

  • Heb de moed om de feiten onder ogen te zien en daarnaar te handelen (dus probleem niet ontkennen maar erkennen).
  • Ga oorzaak en gevolg denken.

Misschien neem je teveel hooi op je vork? Of wil je alles altijd perfect doen? Of zijn de relaties die je hebt met je collega’s of baas veranderd? Mijn stelling is dat als je weet wat de oorzaak is, kun je daar een passende oplossing bij zoeken.

  • Herken en erken de symptomen van ongezonde stress. Gebruik hierbij de lijst met signalen.
  • Breng de stressveroorzakers in kaart, door ze letterlijk op te schrijven zodat je overzicht creëert..
  • Ga juist nu, extra goed voor jezelf zorgen.

In de vorm van genoeg bewegen, gezond eten, vaker je ‘scherm’ wegleggen, meer tijd inruimen om te ontspannen op een manier die jou helpt, rituelen instellen die je helpen te ontspannen zoals bv. elke dag een meditatie doen.

  • Zoek steun en ondersteuning. Kijk welke maatregelen je kunt nemen, welke ondersteuning je nodig hebt en wie jou kan helpen. 
  • Kijk hoe je je emotionele veerkracht kunt versterken waardoor je minder last hebt van stress.
  • Onderzoek wat jouw belangrijkste persoonlijke waarden zijn, welke in harmonie zijn en welke wringen.

  • Kijk wat je valkuil is, bijvoorbeeld:
    • “bewijsdrang waardoor ik steeds harder mijn best ga doen maar de ‘beloning’ niet in verhouding staat met de inspanning.” 
    • “als ik me onzeker voel ga ik extra mijn best doen, en als ik daar geen bevestiging van krijg voel ik teleurstelling.” 
    • “ls ik iets spannend of moeilijk vind om aan te pakken of te doen, ga ik het uitstellen.”

Kom in actie

Als je vastzit in een probleem of het gevoel hebt dat je vastzit, dan is het juist van belang om dit serieus te nemen en te handelen Als je niet weet waar je moet beginnen neem dan even contact met mij op.  Ik luister vrijblijvend naar jouw uitdagingen. Soms geef ik dan ook een aantal handvatten. Boek een gratis ‘Inlevingsgesprek’. 

P.S. De gebruikte namen in dit artikel zijn fictief om de privacy te beschermen. 

Meer weten? Lees dan de informatie over het coachprogramma