Attentie burn-out preventie

Wil je een burn-out voorkomen of hiervan herstellen?
Of ken je iemand in je werk- of privé omgeving die hier in zit?

Lees dan verder
Frank Jonker begeleidt ruim twintig jaar als mental- en mindfulness coach en trainer mensen in hun persoonlijke ontwikkeling. Hij heeft gemerkt dat stress en burn-out klachten de laatste jaren een serieuzere rol is gaan spelen. Er wordt veel van mensen gevraagd.
Volgens TNO zit ongeveer zestien procent van de werkende mensen tegen een burn-out aan.

Missie
Frank: ‘Wanneer iemand ‘onverwacht’ een burn-out krijgt, volgt er vaak een lange fase van herstel. In mijn ogen is: preventie de essentie.’

Ook werkgevers kunnen hun voordeel doen met een goede aanpak waardoor positieve, verantwoordelijke, betrokken werknemers inzetbaar blijven. Als werkgever ben je iemand soms maanden kwijt. En dat kun je voorkomen.

Voor wie?
Voor iedereen die uitgeblust naar het werk gaat, en voor zijn/haar werkgever die het signaleert.

 

Franks persoonlijke ervaring met burn-out
Frank: “Toen ik 55 was, had ik ruim 30 jaar op topsnelheid gewerkt. In 2013 was mijn mentale, fysieke en emotionele accu leeg. Of ik ook echt een burn-out heb gehad weet ik niet want ik ben toen niet naar de huisarts gegaan. Wat ik wel weet is dat ik opgebrand was. Ik kon geen stap meer zetten. Terugkijkend werd ik vanaf 2003 geconfronteerd door verscheidene levensgebeurtenissen met veel impact. Ik had het gevoel dat er een rem op mijn energie en levenslust zat, die ik zelfs met wilskracht niet meer in beweging kreeg. Ik zat in een moeilijke fase en die wilde ik overwinnen. Even was ik bang dat mijn leven geen toekomstperspectief had. Inmiddels kan ik positief terugblikken op deze periode. Het was een nuttige tegenslag die nodig was om mijn leven een positieve twist en invulling te geven. 
Burn-out preventie coach
Frank Jonker | Burn-out preventie coach

Presteren op louter wilskracht kan op de lange termijn leiden tot klachten.

Less stress dankzij Mental coaching & Mindfulness

In dit coachingsprogramma leer je hoe je de natuurlijke balans weer terug krijgt en een burn-out kunt voorkomen. De toegepaste werkwijze die zich inmiddels ruimschoots bewezen heeft is een combinatie van Mental coaching & Mindfulness.
Dankzij Mindfulness worden we ons bewust van onze gebruikelijke aanpak en reactie op gebeurtenissen, en wat we hierin kunnen veranderen.
Mental coaching: Natuurlijk helpt het om stress door middel van mindfulness oefeningen te reduceren, maar het is geen vervanging van coaching. Het is juist ook heel belangrijk om de oorzaak van stress aan te pakken. De kracht zit juist in de combinatie. 

Praktijk
Frank coacht mensen die tegen een burn-out aanzitten, overspannen zijn en stress willen verminderen omdat hij van mening is dat het kunnen hanteren van stress van essentieel belang is voor het innerlijk evenwicht en onze duurzame inzetbaarheid. En zorgt ervoor dat we vitaal en veerkrachtig kunnen functioneren in het dagelijks leven.

Bovendien krijgen mensen daar meer zelfvertrouwen van, en daar draagt hij graag een steentje aan bij.
Door Franks  ‘weerspiegelende’ en praktische benadering krijg je inzicht in jezelf en je valkuilen. Vanuit dat inzicht ontstaat is het veel makkelijker om de juiste keuzes te maken.

Frank’s les: pak de regie werd mijn allerbeste strategie
“Wat ik heb geleerd is dat je voor een belangrijk deel zelf je burn-out creëert. Om het proces naar een burn-out te stoppen is het belangrijk om je gedrag flink onder de loep te nemen. Je kunt je burn-out voorkomen door een andere mindset en nieuwe vaardigheden en ander gedrag. Er zijn natuurlijk ook externe factoren, omgeving en omstandigheden, die stress veroorzaken. Een deel van de oplossing is te kijken wat je zelf kunt veranderen, en te werken aan de dingen waar je zelf wél invloed op hebt.”

Programma
Na een kennismaking en intake gesprek stellen we samen jouw persoonlijke programma op.

De sessies vinden plaats op werkdagen tussen 08.00 uur en 17.30 uur.

Wat je leert

  • je eigen kernoorzaak en kernoplossing te ontdekken.
  • mentale, gedragsmatige, emotionele en fysieke stress symptomen te herkennen.
  • hoe je mindful met stress om kunt gaan en manieren om je stress te verlagen.
  • stressbronnen aan te pakken.
  • vaardigheden om beter met uitdagende situaties om te gaan.
  • je innerlijke motivatie te (her)vinden.
  • om te focussen op hetgeen belangrijk voor je is.
  • op een effectieve manier conflicten op te lossen.
  • zowel je tijd en energie beter te managen.
    • energievreters uit te bannen.
    • je grenzen beter aan te geven.
  • de regie te herpakken.
  • goed voor jezelf te zorgen.

Burn-out preventieplan
Iedere client maakt zijn eigen burn-out preventieplan. 

“Het belangrijkst in het leven is weten wat het belangrijkst is.”
Voor nu alvast een tip voor mensen die tegen een burn-out aanzitten.
STOP met jezelf te overtuigen dat je MOET volhouden totdat je bezwijkt.
START met het aanbrengen van veranderingen. EN, Zorg goed voor jezelf.


Als burn-out het gevolg is wat zijn dan de oorzaken
Ben je er klaar voor om uit te pluizen wat de oorzaken zijn van je burn-out klachten?
Heb je het gevoel dat je professionele hulp nodig hebt om dit effectief aan te pakken?
Maak dan een afspraak voor een vrijblijvend telefonisch kennismakingsgesprek.
Je kunt
via e-mail of 0654323653 contact met mij opnemen.

 

Bekijk voor algemene vragen over coaching informatie over de coachpraktijk